Hayallerim, Delorean ve Sen: The Disappearance of Eleanor Rigby: Them

18 Ekim 2014

The Disappearance of Eleanor Rigby: Them

Türkçe adıyla Aşkın Halleri, Filmekimi vasıtasıyla izleyiciyle buluşma imkanı buldu. Aslen hikayenin biri kadının, diğeri erkeğin perspektifinden anlatılan iki film (Him ve Her adlarıyla) şeklinde tasarlanıp çekilen The Disappearance of Eleanor Rigby’nin, Filmekimi’nde iki filmin tek bir filme kurgulanmış Them versiyonunu izleme şansı yakaladık. Bir çiftin ilişkilerinin dağılma sürecinin anlatıldığı Aşkın Halleri’nin yönetmeni Ned Benson ve film Benson’ın ilk uzun metrajı.
İlk uzun metrajında iki ünlü ismi –Jessica Chastain (Eleanor) ve James McAvoy (Conor)- yöneten Benson’ın yönetimi ile filmin seyri boyunca karakterlerin duygularından asgari düzeyde payımızı alıyor, onları anlamaya ve olan bitene –aynı filmdeki o kızıl saçlı üzgün kadın ya da arkaya yatırdığı saçları ve dertli gözlerle bakan o adam gibi- anlam vermeye çalışıyoruz. Filmle seyirci arasındaki bağ ne yazık ki salondan çıkar çıkmaz kopuyor; ekranda gösterilmeye çalışılan büyük aşktan kalan iz çok çabuk yok oluyor. Neden böyle olduğu konusuna gelinecek olursa: Him ve Her adlarındaki iki orijinal filmden (yapımcı Weinstein’ın isteğiyle) devşirilen bu filmde, diğer iki filmde yakalanmış atmosferin ve yoğunluğun yaratılamamış olması ihtimali var –eğer yakalanabildiyse tabi-. Ben bu versiyonları izlemediğim için bu ihtimalin ne kadar doğru olduğu hakkındaki tartışma belki ilerideki sohbetlerin konusu olur. Fakat biri Eleanor’un, diğeri ise Conor’ın bakış açılarına ayrılmış iki ayrı filmin ilişkiyi daha iyi anlamaya çok daha yardımcı olacağını düşünmek saçma değil.  Kısacası Them versiyonunda bir tutmamışlık, olmamışlık hali mevcut.

Bunun dışında filmin başından itibaren silik tutulan zaman çizgisi en başta filme oryantasyonu etkilediğinden, karakterlerin motivasyonlarının tam olarak kavranamamasına sebep oluyor. Hikayenin kendini filmin doğal seyrinde açık etmesinin arzulandığı ortada; fakat Aşkın Halleri’nde bu formül tutmamış. Jessica Chastain’in performansı gayet güzel, ama abartılacak bir oyunculuk yok. James McAvoy ise kamera önünde oldukça karizmatik duruyor, göz dolduruyor. Oyuncu kadrosunda ve filmdeki performansıyla dikkat çeken bir isim de Viola Davis. Eleanor’un dersini aldığı profesör rolünde filme enteresanlık, mizah katmış. Bu profesör rolü ayrıca ana karakter Eleanor’un ekran üzerindeki en samimi ilişkilerinden birini kurduğu değerli bir figür. İkilinin sahneleri izlemesi en zevkli sahnelerdendi.

Çiftin aşklarının göz kamaştırdığı, ilişkinin ilk günlerinin geri dönüşlerle gösterildiği birkaç sahne oldukça şekerdi, ve Chastain ve McAvoy’un kimyalarının çok iyi tuttuğu görülüyordu. Film, bu geri dönüşler haricinde kadın ve erkeğin farklılıkları üzerine inşa edilmiş gibiydi: iki cinsin yas tutma, hayata devam etme yöntemlerinin farklılıkları ve ayakta kalma/kalamama savaşlarında seçtikleri farklı tarzlar Aşkın Halleri’nin büyük bir kısmını oluşturuyordu. Film, bireylerin kişisel acılarına yoğunlaşmadığı anlarda bu kadın-erkek çatışmasını ön plana çıkartıyordu.

Kısaca, The Disappearance of Eleanor Rigby: Them oyuncu kadrosunun görkemine rağmen iz bırakamayan, ama seyirciyi izlendiği kısa süre içinde kendine ait trajik, şefkatli, insanca atmosferinde  misafirliğe davet eden iddiasız bir yapım.


2 yorum:

  1. Filmden anladıklarım: 1) Olaylar ny da geçiyor
    2) Araba önemli. Evet

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir anlatım sıkıntısı vardı gerçekten. Üzülüyor insan; ne güzel bir film çıkarılabilirmiş oysa...

      Sil